Rabu, 28 November 2007

Debat dan Aku

DEBAT DIRAJA 2007 tahun ni aku pergi. Tapi aku tak pergi sampai ke final nya. Dan aku cuma pergi sebagai Hakim.



Ini semua dalah anak didik aku dalam debat !!


Untuk royal debate kali ini, aku telang menghakimi 7 perlawanan. Baru aku faham apa perspektif sebenar aku sebagai hakim ini. Hurm.. Sukar gak bila nak buat keputusan ni. Tambah kalau pihak yg bertanding ni, kita ada emotional relation dengan mereka. Tapi aku kena adil dan aku pun sehingga sekarang tidak menyesal denagan keputusan yang aku ambil. :)

Bagi aku, perkara yang paling susah untuk menghakimi sesuatu pertandingan tu bila mana kedua2 pasukan adalah lemah dan aku kena pilih mana yg patut menang. Senang lagi kalau menghakimi ke dua-dua pasukan adalah sama hebat dan kuat. Itu pandangan aku la. So, kalau ada pembaca2 blog aku yg aku pernah jadi hakim korang, aku mintak maaf la. Tapi korang semua akan faham apa yang aku cakap bila korang dah jadi hakim macam aku sekarang ni.

Aku nak ucapkan terima kasih pada ketua hakim apabila aku diberi kepercayaan menghakimi team-team yg kuat dan hebat. Sangat puas hati. Apa-apa pun pada pihak yg menang, tahniah aku ucapkan. Bagi pihak yang tiudak berjaya, teruskan usaha anda. Ingat! segala-galanya belum berakhir.

Pertandingan kali ini juga aku telah di masukkan sbegai AJK penaja Alumni Debat Malaysia (ADAM). Besar tanggung jawab tu. Aku akan cuba pikul dengan hati yang tebuka.

Buat anak buah debat aku sekalian (UTeM la tu), tahniah aku ucapkan. Korang mmg boleh lakukan. Walaupun tidak lah mencapai tahap yang aku mahukan, tapi korang dah berusaha bersungguh-sungguh. Aku nampak itu semua. Cuma, korang kena lebih tekun dan bersemangat waja. Ingat ya, tak cukup sekadar minat, tapi anda semua kena menjiwai Debat tu.

Debat bukan lah pertandingan menegak kan benang yang basah, tapi ia adalah kayu ukur terhadap nilai intelektual kita!!

p/s : Buat man, kalau kita minat, kita kena berani untuk berkorban, bukan tunggu org belanja tiket baru nak pergi :)..haha Jangan marah ye..


Blogged with Flock

1 comments:

m.a.n.t.a.p berkata...

Buat apelah kita bersusah payah nk menegakkan benang yg basah, sudah2 la tuh...duniawi semua nih...ish3..lg satu, kalo kite dh jd pendebat yg hebat (konon2 nye la kan), tambah2 jd hakim pulak tuh, kite kene berani menyuarakan alasan kita, kalo kita x nak, kite ckp x nak, bukannye menggunakan org lain sbg alasan utk tak nak bermain futsal..renung2 kan..selamat beramal ye cik yamin :)