Khamis, 30 Oktober 2008

Bersenam lah..

perut yg memboroi..

Kalau post yg sebelum ni aku cerita pasal makan, kali ni aku nak sembang pasal senaman. Aku ni sebenarnya risau gak bila org asyik komen yang badan aku semakin melebar. Ini semua terhasil akibat tabiat makan aku yg tak terkawal. Hehehehe.

Kira2 dua bulan lepas, aku telah mulakan program senaman aku. Tapi terhenti sebulan pasal menghormati bulan Ramadhan. Alamak, bukan bermaksud bulan puasa kita tak yh senaman tapi lagi elok kita alirkan tenaga tu buat menda lain. Chewah.. mcm baik la pulak.

Aku sebnarnya menghabiskan masa senaman aku di gym. So, kalau ikut peraturan nyer seminggu plg tidak 3 kali. itu untuk mendapatkan hasil yang baik. Aku amalakna dalam 2 bulan. tapi ada gak satu minggu tu aku dtg sekali je. Tapi bila cakap pasal hasilnya, sgt memberangsang kan.

Dgn semangat membara aku pun mula la training. 1st day ok, 2nd day ok, 3rd day je satu badan aku sakit. Alamak, semua sendi, otot, lemak, segalanye la sakit habis. 3 hari gak le nak recover, tapi lepas tu ok la balik. Mujur 3 hari je dah ok balik.

Ok la, dalam 2 bulan aku rajin pergi, badan aku tak nampak gemuk sgt. Tapi yg pelik, berat aku ttp sama, tapi org cakap aku nampak kurus dari dulu. hehe, betul ckp instructor aku. tapi sayang, lepas aku sebulan tak p, dan aku menjadi sgt kuat makan masa tak pergi tu, badan aku mengembang balik. huhuhu..

Sikit la aku nak pesan untuk diri aku dan pembaca2 sekalian, korang jgn ingat korang kurus so korang sihat, dan yg nampak gemuk tu tak sihat.. hehehe.. Yang penting bukan kurus atau gemuk, tapi amalkan cara hidup sihat.

Bagi yang suka senaman tu, pastikan apa yg kita senam tu betul2 efisen. Takde la kita penat je tapi hasilnya mendukacitakan. Pasal setiap senaman tu kesan nye berbeza. Satu lagi, badan kita ni ada keupayaan merekodkan aktiviti kita secara tak sedar. So, bila kita ulang senaman yg sama, badan kita akan record kan menda tu, akibatnya, secara automatik kesan senaman itu akan berkurang pasal badan kita akan align semua menda jadik normal.

Banyak menda yang aku nak celotehkan pasal senaman ni, tpai yg penting sekarang, aku nak mulakan balik ritual senaman aku. Nak kasik shape balik dan kekalkan kecergasan dan kecerdasan.. tahun depan ada project besar. Alamak badan aku dah naik..

0 comments: