Selasa, 28 Oktober 2008

Cakap pasal Makan (1)

Aku sebenarnya mengalami ketagihan makan ais krim untuk semenjak dua menjak ni. Lebih terperinci ais krim perisa vanilla. Entah le, kemaruk apa ntah kat anak tekak aku ni. Nak je makan ais krim vanilla. Semalam, aku berusaha carik ais krim vanilla keluaran Nestle. Dah lama aku carik. Susah nak dapat rupanya. Kalau jumpa pun yang tiga dalam satu. Tak puas. keliling punya keliling dapat la jumpa satu jenama Cremo. 2 liter yang beharga agak mahal. Dekat RM 7 ringgit. Eh kira murah la tu kan.

Cakap pasal makan ni, korang tau dak kita punya deria rasa sebenar nya bukan sekadar boleh merasa 4 jenis rasa (masam,manis,masin dan pahit). Tapi kita ada yang kelima. Aku ada borak pasal ni kat kawan2 aku. Nama rasa yg kelima ni Umami. Bahasa japang. Kalau diterjemah secara hurfiah; Umami adalah rasa sedap. Awal-awal dulu, prof Kikunae Ikeda yang jumpa. Masa dia cuba perkenalkan, mat saleh-mat saleh waktu tu kata mengarut. Setalah berapa tahun ntah, baru la dia org percaya. Stendet la mat saleh kan. hehehe.. Umami ni leh didapati secara semula jadi. Dan sekarang ni di hasilkan secara artifisal. Yang plg popular pak aji lah. kalu secara semula jadi nye cth kita leh dapat dari kicap(mcm kicap cap kipas udang tu), parmesan cheese dan juga ikan bilis. So pada mereka yg nak buat rasa sedap pada masakan, cuba2 la cari bahan2 yang mmg wujud umami didalamnya mcm ikan bilis tu.

Cakap pasal makanan gak, semalam kot aku ada tonton satu talk show, Ellen rasa aku. mcm oprah. Tapi tak sempat nak dgr habis pasal ada hal. Dia ckp, kenapa kita selalu nak amik sesuatu jenis makan tu, kalau takda kita rasa tak selera nak makan. Sebenarnya makanan gak ada sebatian kimia yg dapat memberi isyarat kepada otak kita yang menyebabkan kita ketagihan nak makan menda tu. Contoh nye, gula dan cheese. Makanan-makanan ni mmg ada wujud sebatian kimia ni yang menyebabkan kita ketagihan. Ye la amik contoh gula la kan, kalau kita tak letak je dia kita rasa air tu tak sedap. Pasal manis sesuatu air tu mmg kita definisikan kena ada gula.

Cakap pasal makan ni mmg tak habis beb. Aku lak mmg suka pasal makan ni. Insyaallah kalau ada masa aku akan post banyak rahsia2 makanan ni. banyak gak menda yang aku pk selama ni baik sebenarnya tak dan selama ni teruk sebenarnya baik. Nantikan yer..

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

jom makan...

Mayamin Manjakasih berkata...

Jom la, nak makan kat mana.. hehehe