Isnin, 10 Disember 2007

Zapin..Mari ajar AKU Menari!!

Aku gila zapin semenjak dua menjak ni.. Teringat zaman belajar kat U dulu. nyesal aku tak masuk tarian lak rasanya.. Sebenarnya aku mmg pernah masuk pun, tapi kuar sebab tak direstui oleh kawan aku tuh.. tekanan..hahaha.. tapi ok la aku masuk debat dia tak kisah..

Tapi betul la, skrg ni aku betul2 nak belajar zapin..minat giler aku tgk org nari zapin.. penuh kesopanan. kalau korang nak tahu, zapin ni popular kat Johor (dan asal pun) dan dulu nya, zapin ni di tarikan oleh penari lelaki je. pempuan ni muncul bila dah agak lama sikit.. malah ia ditarikan demi memeriahkan sambutan2 tertentu seperti maulud nabi.. malah ia adalah satu2nya tarian yg di benarkan di tarikan sebelah masjid(bukan dalam masjid ye..hape ko gile ke..).. sebenarnya, tarian(zapin la) ni mmg satu hiburan yg baik.. sangat sopan dan penuh kesantunan.. mmg sebuah tarian melayu yg penuh nilai budaya.. tak de nye seksi2 bangat.. hahaha.. siriyes lahh..

Sekarang ni aku mmg teringin nak belajar tarian zapin.. aku nak memahami gerak tari dia.. kak kat opis aku ada bagi satu cd..tapi tu la aku nak faham tak reti..aku ni tak reti nari.. tapi aku percaya kalau aku dilatih dan berlatih.. mesti dapatnya..

Yang penting, aku nak korang tahu.. tarian ni bukan untuk pempuan je.. tapi untuk semua.. hahaha.. dan yang penting aku sgt menghargai tarian budaya ni.. tak kira dari mana2 ceruk di dunia ni..

Inikan satu seni.. dan seni yg sebenar bukan lah bercanggah dengan agama pun (cuma cara tu je yg bermasalah kot ).. bak kata org, kembali ke fitrah.. back to basic..

Blogged with Flock

0 comments: