Rabu, 22 April 2009

Resepi Puding Laici Kak Nun Propa

Resepi Puding Laici 


1. Serbuk agar2 10gm.
2. 6 gelas air.
3. Satu setegah cawan gula. (leh kurang lagi, pasal aku letak tak sampai separuh cawan).
4.  Setin susu cair/sejat.
5. Setin laici.

Cara dia.
1. Campur serbuk agar ngan 6 gelas air. Biarkan sampai didih. Guna serbuk senang pasal tak yh tapis.
2. Bila dah didih, korang campur gula. Aku nasihatkan jgn letak byk pasal kita nak letak bes laici dalam tin tu. Aku guna separuh cawan pun dah cukup manis.
3. Sementara tunggu campuran gula dan agar2 tu sebati, korang leh kisarkan laici tu. Ramai tak setuju kisar dan diorg kata cincang je laici. Tapi aku kisar. Jgn kisar sampai alus. Kisar kasar je dgn guna mesin pengisar.
4. Bila campuran gula dan agar2 tu dah sebati dan mendidih. Korang tutup je api tu.
5. Lepas tu korang masukkan laici tadi ngan bes dia sekali serta susu sejat.
6. Kacau sampai sebati. Then masuk dalam bekas/acuan. 
7. Biarkan memejal. lagi sedap kalau letak dalam peti ais. Mkn time sejuk.

Tu je la cara aku buat puding laici tu. Senang je. Aku je tulis panjang2. Korang leh siapkan menda ni dalam 15 ke 20 minit je. Cuba la di ari minggu. Dari ngadap coding je apa kata kita memasak. Hehehe..

p/s: resepi ni aku cedok kat internet. Nampak dalam gambar cantik, aku buat tak cantik pasal tak buat topping dia. 

4 comments:

WADI berkata...

semenjak bilakah dirimu menjadi pereka makanan ni???

Unknown berkata...

aku dah pening la baca blog hang ni.. aritu blog coding.. pastu blog masalah jiwa.. skarang blog resipi lak.. haih kak yam.. kelazzz nama resepi.. kak nun propa katanya..

cipan berkata...

weh...dulu ko kate nk masak ayam ape tah and panggil aku...dah berjanggut aku tgu..xde berita

Wishing Star berkata...

wahh..kak nun..xsangka hang tempek kt sini resipinya.