Rabu, 11 Jun 2008

So ape kes Nii...

“The Significant Problems We Face Cannot be Solved at The Same Level We
Were at When We Created it”



Albert Einstein



 Baik lah, cukup ngan post2 jiwang yang menyebabkan kecalelaruan identity itu. Korang pernah dengar dak tetang apa yg uncle Einstein ni cakap. Bagi aku prinsip ini betul. Aku percaya korang pun akan rasa betul nya.


    Lihat scenario ni:

    Aku kerja dalam bidan perisian. So, tanggung jawab aku adalah membina perisian. Nak tak nak aku kena carik jalan nak selesaikan masalah.  Pada satu masa aku stuck kat satu bugs yg muncul dalam coding aku. Then, aku pun fening2 kepala mencari jalan apesal la bug ni muncul. Aku percaya mesti ada problem kat code aku tapi aku tak tahu kat mana. Aku dah check line by line dan aku pasti, tak de error pun. Hurm, ape masalah nyer ni. Ni yang bosan. Dah masyk satu hari aku carik error bug ni. Tak jumpa.

    Dah seharian aku carik, tak jumpa2, so ngan malu2 kucing aku tanya senior aku. Tak sampai setengah jam dia dah jumpa ape prob aku. Rupa2nya bukan salah code bukan salah ide. Tapi masalah connection string aku yang tak betul. Error nyer hanya naming je. Tu je. Tak sampai satu line.. Hampeh…Sakitnya hati…


    Baik, kita lihat ini. Org yg menyebabkan bug tu muncul adalah aku. So aku create problem tu. Aku ngan alpa telah cuai melihat connection string tu dan disebabkan kelalaian aku. Aku dapat bug yg tak dapat aku selesaikan. Aku usaha mati2an satu hari cari kenapa. Tak jumpa. Pasalnya, aku cuba nak selesaikan problem tu ngan cara yg sama aku create prob tu. Check line by line dan percaya tu masalah code. Dan code tu aku yg tulis.  Di sebabkan kaedah ni la aku tak dapat solve prob aku tu.

    Tapi lain pulak senior aku tu. Dia punya approach nak carik prob bugs tu lebih menyeluruh. Dia lihat dari pandangan yg berbeza. Dia tak tumpu pada satu cara. Dengan kata lain dia selesaikan problem tu bukan menggunakan kaeadah yg sama yg menyebabkan problem tu muncul. Akhirnya, tak sampai satu jam dia dah solve. Laju bukan. Hebat bukan.

    So pengajaran nya, kalau kita menghadapi masalah dan kita nak selesaikan nyer. Kita kena ubah cara kita berfikir. Jangan guna cara berfikir yg sama yang kita gunakan sewaktu kita membuat masalah tu. Berfikir dari padangan yg berbeza dan lebih luas. Jadialah seperti air yg mengalir dimana ia tak mengalir dengan satu jalan je, tapi dengan segenap jalan yg boleh ia lalui..

Semoga aku dan korang semua dapat mengimplemntasikan menda ni dalam hidup..  :)




Blogged with the Flock Browser

1 comments:

Unknown berkata...

tu la ko..contohi lah senior ko tu..jng dok asyik main pool je..ngeh2