Sabtu, 21 Jun 2008

Ni apa lak ni..

"When we pick up one end of the stick, we pick up the other"

Salam buat semua, aku baru2 ni terbaca satu artikel dalam blog kawa aku. Kawan aku tu mencurahkan idea dan pendapat nya ttg kenapa mem blog tu satu faedah. Ada gak kawan aku yg lain menegas kan bahawa blog adalah ruang pribadi. Ruang pribadi yg di kongsi pada satu DUNIA!!! Apa2 pun, itu pandangan masing2.

So, aku nak berbalik ttg kata2 hikmat kat atas. Sperti biasa aku jumpa menda ni dlm buku pakcik Stephen Covey tu la. Secara hurufiah nya (alamak mcm akademik la sgt) :
" Bila kita amik satu jung pada satu batang, sebenar nya kita jugak amik ujung yg satu lagi"..
Ya la, betul la tu beb..tak da salahnya kan. Baik, begini apa yg aku nak jelas kan, bila kita ambil satu keputusan atau tindakan, sebenar nya kita gak mengambil bersama kesan terhadap keputusan/tindakan kita tu. Ada paham?

Korang pernah amik exam kan dulu time sekolah. Pernah kan jawab soalan exam kan. Pernah kan buat keputusan apa nak nak ditulis pada kertas jawapan kita tu kan. keputusan kita untuk menanda atau menulis jawapan tu sebbenarnya bakal bersama membawa kesan, samada jawapan kita tu salah ke betul ke leh terima ke atau apa2 jela. Maka hasilnya teserlah lah pada keputusan ujian kita kan.

Begitulah dalam kehidupan kita ni. Kita kena sedar yg setiap tindakan yg kita amik akan pasti membawa kesan dan kesan tu nak tak nak kita kena hadapinya. Pasal ada org atas dunia ni amik tindakan tapi akan takut nak hadapi kesan nya. Tu la bila ada org buang anak la itu la ini la. Pasal mereka ni tak nak tanggung kesan terhadap tindakan mereka dan cuba nak larikan diri dari hadapi kesan tu. Walhal, sedar atau atak kena gak.

So mcm mana ni. Aku nak perigat la diri aku dan korang yg baca tulisan aku ni, setiap org akan melakukan kesilapan (ayat biasa dengar). Jadi jgn duk kita nak berdalih. Jgn duk sgt nak mengomel; kalaulah aku tak mulakan dulu, kalau la aku datang awal sikit, kalau lah aku delete folder tu, kalau lah aku .. kalau lah... Kenapalah aku dapat kawan mcm tu, kenapalah aku dapat team mate mcm, kenapalah aku leh jatuh cintun ngan dia.. kenapalah.. kenapalah..

Apa yg perlu kita lakukan, ADMIT IT!!! hadapi kenyataan terima ngan redha dan yakin (imani) pada QADA dan QADHAR.. Fokus pada apa yg boleh kita lakukan.. Kalau kita kena maafkan .. maafkan lah.. kalau kena minta maaf, beranikan diri untuk meminta maaf.. Belajar pada kesilapan dan jadikan pengajaran.. Jadi org yg proaktif. Bertindak atas kapasiti yg ada dan bukan menunggu org lain lak nak kena berubah.

Wahhh, semngat sungguh aku nye tulisan, apa2 pun selamat beramal la beb.. Adiosss bebeehh..


0 comments: