Jumaat, 13 Jun 2008

Love is CINTA


Love is a VERB not Feeling

Aku petik perkataan ni dari buku Stephen Covey. Menarik bukan. Baik begini kupasan aku. Cinta adalah satu kata kerja bukan perasaan. Hurmm.. Pelik sikit. So aku terjemah dan tafsir kan frasa tadi.

Begini, sebenarnya CINTA bukan lah satu perasaan yg muncul. Tapi ia adalah satu bentuk yg perlu di zahirkan dengan tindakan. Dari tidakan itu lah baru lahirnya perasaan. Tak percaya.

Anda kata anda cinta pada dia. So anda kata cinta itu perasaan anda pada si dia. Kalau lah cinta itu cuma perasaan, maknya anda hanya ada perasaan sahajalah pada si dia. Dan pastinya kalau lah cinta itu anda letakkan pada perasaan semata2 maka akhirnya, hubungan tu tak de la kemana2.

Tapi kalau cinta anda itu anda hasilkan dari tindakan anda, menyanginya, melindunginya, bersama2 dengan nya sewaktu senang dah susah, bekorban untuk nya. Pasti cinta itu makin kuat. Di hujung nya, perasaan cinta itu makin kuat dan makin teguh. Letakkan dahulu tindakan cinta itu dahulu pada segala pankal nya. Pasti anda akan dapat ketahui, perasaan cinta itu akan berbuah dengan ranumnya.

Lihat lah di sekeliling kita, ibu dan ayah kita, menzahirkan cinta mereka pada kita dengan tindakan, sayang dan kasih mereka tidak pernah pudar kepada kita. Kerana cinta itu hasil dari tindakan bukan didasarkan perasaan. Inilah cara sebenar, kalau kita ingin mencintai dan di cintai. Percayalah, CINTA BUKAN PERASAAAN, TAPI TINDAKAN !!!


1 comments:

Wishing Star berkata...

ye benerrr..aku xphm bila ko ckp scr lisan..tp br skang aku phm..:)

dan aku setuju dgn pendapat ko..but the thing is..not all people realize this..they believe they have the feeling..but they actually have no guts at all..-_-