Jumaat, 2 Mei 2008

Dari Kota Kemuning ke Sipadan - Siri 1

Alhamdulillah, percutian aku ke Sabah baru2 ni berjalan dgn baik. Selamat pergi dan selamat sampai. Alhamdulillah, aki tak di timpa apa kemalangan yg membawa kemurungan. Semuanya baik2 belaka. Syukur.

Aku nak buka cerita pengalaman aku ni, bukan dari aspek perjalanan aku dan tempat aku lawati. tapi aku nak bukak cerita pada sati cerita benar yg aku sediri dgr dan lihat semasa aku dalam percutian itu. SImple je kejadian dia, tapi membawa erti untuk aku berfikir dan aku nak ajak korans semua berfikir.

Kisah satu:

Dalam perjalanan aku balik dari pulau sipadan, kami singgah di pulau mabul untuk minum petang. Minum petang kat sini tak de la berat sangat, cuma roti buku yang diberi pilahan untuk di sapu ngan jem dan peanut butter. simple sgt. Air dia kena bancuh sediri. Ada tea dan kopi.

Masa kami kat situ, ada satu rombongan famili ni, anaknya tak ramai, rasa aku sorang je. Penat gak la si mama ni melayan anank nya. Ye l;a, keletah anak kecil. anak lelaki lak tu. Ada sekali tu anak nya menjerit ape ntah. Dan mamanya yg kepenatan(ye la, berenang dan menjaga famili dlm masa yg sama) telah menegur anaknya. dan anak  itu senyap. aku pk mungkin dia akanterus memberentok tapi apa terpacul perkataan ni pada mulut anak kecil ini :

"Mama, Im mintak maaf ye"

Aku rasa sgt terharu. Bagi aku anak sekecil itu telah di asuh dgn baik oleh mamanya. Menjadi berani untuk meminta maaf bila melakukan kesilapan. Mari kita merenung diri kita sendiri. Berapa ramaikah anatara kita yg berani untuk meminta maaf jika kita melakukan kesilapan. Bagi aku, org yg tak suka minta maaf adalah org yg tak suka memaafi. Keberangkalian besar kan.

Kisah Dua:

Di tawau atau area2 laut ni, terlalu ramai juga manusia yg tidak mempunyai identiti. Ada org ckp mereka ni org laut yg mana mmg tak pernah ada identiti semenjak lahir. Tu pasal mereka tak pernah bersekolah.

Kat Tawau ni ada pasar basah yg besar. Sinilah tempat aku beli udang kertas besar yg murah. Tapi tu bukan cerita aku nak cerita kat sini. Yang aku nak cerita ni, kalau korang masuk je kawasan apsar ni, ada sekumpulan anak2 kecil yg membawa beg plastik hitam. Kalau ikutkan mcm pengemis kat KL la. Tapi mereka bukan pengemis. Maruah mereka jauh lebih tinggi dari pengemis. Mereka ini bawak beg plastik itam dan menwarkan untuk mengangkut barang2 yg di beli dan sebagai imbalan nya kita bayarlah upah.

Bagi aku, bila aku kenangkan balik anak2 kecil tu, aku rasa sgt terharu. Betapa mereka tetap berusaha mencari rezeki dgn jln yg penuh bermaruah. Tak jumpa pun pengemis di Tawau. Mungkin kerja khidmat yg mereka tawarkan itu simple, tapi ia tetap pekerjaan. Aku rasa bersyukur, even hidup aku masa kecil dulu tak de la sesenang mana namun Alhamdulillah aku masih mampu untuk menuntut ilmu.

Aku rasa tu la dua kisah yg betul2 membuat aku terpk. Anda pula bagaimana?
Blogged with the Flock Browser

2 comments:

Asan Taring berkata...

tenyata orang diseberang memiliki budaya dan budi pekerti yg mulia.

"manusia yg tidak mempunyai identiti"? apakah itu? bourne identity?

sambung siri 2 nnt yea

yesterdayrising berkata...

yamin,bile mau bwk aku ronda2?hakhak..