Rabu, 9 April 2008

Nasihat pada untaian pantun

Aku baru-baru ni menceritakan kehidupan aku dan kesedihan aku pada kawan aku. Sememangnya aku akui, beliau banyak memahami tetang aku. Jiwa aku dan perasaan aku. Seolah2 dia tahu setakat manakah kerasionalan aku menghadapi terjah kehidupan.

Lalu dia mencadangkan pada aku agar memahami satu lirik rankaian pantun yg disusun indah menjadi lagu. Semalu Rimba judulnya. Dinyanyikan oleh Noraniza Idris. AKu kira sangat terkena nasihatnya pada batang hidung aku.


Puteri kasih turun beradu
Malam nan hiba meneman mimpi
Merpati putih terpijak rindu
Semalu rimba memujuk sepi

Apa ditunjuk tanah seberang
Entahkan ladang entahkan tidak
Apa dirajuk padanya orang
Entahkan sayang entahkan tidak

Berarak awan semalam malaman
Namun hujan di tengahari
Merak kayangan sesat di laman
Ayam di reban membawa diri

Pulaulah rakit pantainya indah
Tariklah sampan turun menuba
Walaupun langit terasa rendah
Tidaklah bulan jatuh ke riba

Pepohon rendah akar sebatang
Dihinggap nuri duduk sekawan
Bulan yang indah dipagar bintang
Tinggal mentari disaput awan


Blogged with the Flock Browser

0 comments: