Selasa, 14 Julai 2009

Secawan Kopi Jawa

Mengambil peluang untuk response pada blog saudara chang di sini.


Satu perkara biasa untuk student2 u yg amik course pasal software ni akan membebel pasal Java. Rungutun standard yang kita akan selalu dengar adalah java susah, java sucks dan macam2 lagi. Semua persepsi negatif ni terhasil mungkin disebabkan:
  1. Kegagalan student faham apa itu programming language.
  2. Kegagalan menguasai asas programming language.
  3. Tak ada minat.

Dan mungkin la pelbagai. Sekarang ni, boleh dikatakan seluruh universiti di atas muka bumi kebanyakan nya fakulti yg ada computer science atau yg seangkatan dgn nya mesti ada subjek yang akan diajar java didalamnya. Aku cakap ni pasal ada seorang professor ni begitu tak puas hati pasal kenapa universiti di US khususnya ajar Java dan anggap Java tu as Programming Language yg sgt penting. Alasan yg selalu kita tahu, pasti la Java ada demand di market. Tanya je la sesapa pun, kalau manusia tu ckp dia programmer java pasti org akan ckp,
 " ko ok la, leh demand pasal tau java"
Jadi, nak tak nak, java tetap Java. Satu programming language yg popular dan dalam masa yg sama digeruni oleh semua student software(paling tidak kat Malaysia ni la). Kalau korang tak caya, suruh la buat bancian kat u yg ada fakulti science comp, tanya student diorg pasal java.

Jadi, benarkah Java susah???? hahaha, jawapan dia berdasarkan apa yg korang ada. Kalau korang minat dan ada asas yg kukuh, java tak susah. Java sama je mcm PHP ke, C# ke C++ ke. Sama je. Takda apa sgt. Java tetap programming lanugae yg ada loop, ada if else, ada varible ada data type. Sama je, syntax ngan cara code tu mungkin beza. Tapi asas tetap sama. So, kalau korang leh tulis program dalam PHP or VB or apa je, patutnya korang takde la rasa susah sgt nak tune ke Java.

Pokoknya korang minat ke tak. 

4 comments:

Chang berkata...

hahaha...
terima kasih kerana meresponse terhadap entry saya di blog anda.
Totally agreed with you. Kalu basic kukuh, takde ape yg susah. Its just whether we are willing to accept it or not.

zanasmon berkata...

Ingat! PATTERN

Wishing Star berkata...

kalo allergic cemano?

Epul berkata...

barang kita tak tahu memang susah pak..
bila mahir senang aja..
pokoknya minat dan usaha..
tak gitu ..bung yamin?

Result oop gua sadis..tapi layan je java hehe