Rabu, 6 Mei 2009

Sedikit Bingkisan

Kita di zaman yg mana yang batil itu diangkat. Disanjung, Di julang. Sekali pun tidak di angkat, di sanjung, di julang, perkara batil dianggap tak apa, biasa, normal. Seolah2 fitrah itu itu begitu. Fitrah itu sebenar nya asal suci. Putih. Maknanya kita di zaman yg asal itu bukan suci, bukan putih, tapi hitam dan kotor.


Lihat disekeling kita, mudah sahaja, bila maksiat dihadapan berlaku didepan mata, kita anggap biasa. Tidak mengapa. Lihat susuk tubuh seksi mengiurkan, tidak apa, perkara biasa.Lagi dasyat dianggap rezeki yg perlu diratah. Sedangkan bila ada muslimah bertudung labuh dan menjaga kehormatan pula, dipandang jelik, hina. Sekali pun tidak demikian akan terasa janggal dengan kehadiran muslimah sebegitu.
 
Dalam perbualan, kita anggap tidak mengapa kalau sebut perkara lagho, caci maki, perkataan keji dan hina. Itu biasa. Dirai dgn gelak ketawa. Suka dan hilaian2 yang nyaring. Tapi kalau ada yang bicara perkara yang baik, kita akan anggap mengada-ngada. Anggap sekadar berbicara manis mohon di lagak orang baik2. Lalu, bicara yang mengajak mengenal erti kehambaan kepada AlKhaliq, akan diperiksa sungguh2. Seolah2 bicara itu bukan sebarang bicara. Nak di tuturkan mesti disusahkan jalur periksa nya. Kerana bicara baik itu bukan lagi fitrah. Ia di ada-adakan. Bicara baik itu sudah jadik bosan dan dianggap pembicara hanya mahu tunjuk warak dalam amalan. Sedangkan bicara yg baik dituntut dan bicara buruk ditegah. Namun yg ditegah sudah diangkat makam yg tertinggi.

Benarlah sabda junjungan yang mulia, umat di zaman kita ini cintakan dunia tapi takut mati. Fikir2kanlah wahai aku.


1 comments:

Unknown berkata...

lama tak komen kat sini...
alhamdulillah...
member aku sorang ni dah diberi petunjuk yang amat best...

chaiyok...