Selasa, 23 Disember 2008

2 Persoalan dan Pendirian Aku

Dengan nama Allah yang Maha besar lagi maha agung. Aku berlindung dengan Allah dari kejahatan, godaan dan hasutan syaitan yang terkutuk.

Selawat dan salam keatas Rasul junjungan Muhammad s.a.w. Serta keluarga baginda, para sahabat baginda dan tabi’ tabiin yang salih.

Aku mengakui segala dosa aku dan aku bermohon ampun kepadaNya. Aku bermohon kepada Allah, tuhan sekalian alam agar aku di kukuhkan iman, diberi kekuatan untuk terus berpegang pada taliNya dan meninggal kan terus jalan maksiat yang aku lalui.

Tulisan aku ini tidak membawa maksud yang aku ini benar, namun ia sekadar memohon keredhaan Allah dalam memahami dan menghayati kebenaran agama yang diredhainya. Jikalau perkataan aku ini membawa pemahaman yang salah maka aku menyeru tinggalkan lah dan aku memohon keampunan dia atas kekhilafan dan kesilapan aku.

Pertama persoalan keyakinan tentang keadilan Sahabat Nabi Muhammad s.a.w

Siapakah yang tergolong dalam kelompok sahabat ini. Sahabat nabi adalah golongan yang pertama-tama memeluk Islam. Yang menyatakan keimanan terus kepada Rasullullah. Yang menerima tarbiyah Rasullullah secara terus dalam madrasah Rasullullah. Yang berjuang menegakkan agama Allah bersama Rasullullah. Yang mendengar secara terus sabda-sabda Rasullullah. Mereka mendengar dengan penuh hati-hati, beramal tanpa berbelah bahagi. Mengimani dengan seluruhnya. Sehinggakan Allah redha akan mereka.

Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.

At-Taubah : 100

Allah SWT telah menyebutkan kaum Muhajirin dan Anshar dalam banyak tempat dan memuji mereka dengan baik, sebagaimana Nabi saw. sendiri memuji mereka dalam sabdanya, di antaranya, "Sebaik-baik umatku adalah pada masaku, kemudian yang sesudahnya, kemudian yang sesudahnya." (Shahih Bukhari, Kitab Fadha'il ash-Shahabah, Bab Fadha'il Ashhab an-Nabi saw., juz 3, hlm. 6. no hadits 3.650).

Sesunggunya peranan dan jasa para sahabat radhiyallahu ta’ala ‘anhum kepada umat Islam ini adalah terlalu besar dan banyak, cukuplah dengan membawa 2 peranan yang utama yang di berikan oleh mereka.

1.       Pencatatan dan penghafalan Al-Quran yang tiada terkurang dan tertambah; baik semasa baginda rasul masih hidup mahupan selepas kewafatan baginda.

2.       Pencatatan dan penghafalan Al-Hadis yang penuh hati-hati dan cermat sehingga tiada bidaah didalamnya.

Dari Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kalian mencaci para sahabat, janganlah kalian mencaci sahabatku! Demi Dzat Yang Menguasaiku, andaikata salah satu diantara kalian menafkahkan emas sebesar gunung Uhud, maka (pahala nafkah itu) tidak akan menyamai (pahala) satu mud atau setengahnya dari (nafkah) mereka.” (HR Muslim). (*Mohon bagi sesiapa yang mempunyai akses dan direzekikan ilmu hadis memeriksa akan hadis ini.)

Al-Ghazali menulis tentang integiriti(keadilan dan ketelusan) para sahabat r.a., "Keyakinan generasi salaf umat ini, dan majoriti  ulama khalaf bahwa integiriti(keadilan dan ketelusan) para sahabat telah diketahui melalui penilaian Allah terhadap mereka dan pujian-Nya yang tertuang dalam kitab-Nya. Itulah keyakinan kita terhadap mereka. Kecuali jika terbukti secara qath'i bahwa salah satu dari mereka melakukan kefasikan padahal ia tahu, dan hal itu tidak terbukti, maka tidak diperlukan lagi penilaian integiriti(keadilan dan ketelusan) mereka." (Abu Hamid al-Ghazali, Al-Mustashfa min 'Ilm al-Ushul, Darul Ulum al-Haditsah, Beirut, juz 1, hlm. 164; Al-Khatib al-Baghdadi, Al-Kifayah, hlm. 46-49).

Sesungguhnya Allah dan rasulNya lebih mengetahuai. Maka aku secara peribadi beriktikad dan berkeyakinan sesungguhnya wajib lah atas aku mencintai dan meyakini keadilan para sahabat radhiyallahu ta’ala ‘anhum dan seluruh keluarga baginda.

Kedua Persoalan Sifat 20

Seperti yang kita semua maklum, Sifat 20 adalah sifat yang wajib bagi Allah dan iat adalah salah satu daripada pengajian Ilmu Tauhid. Sesunggunya Sifat 20 ini bukan lah sifat2 yang dinyatakan dengan jelas dalam Al-Quran mahupun Al-Hadis. Makna jelas aku disini ialah tidak terdapat dalam Al-Quran mahupun Al-Hadis menerangkan satu-persatu Sifat 20 itu. Dengan kata lain, Rasul junjungan mulia Muhammad s.a.w tidak mengajar tauhid itu begitu.

Sifat 20 telah di perkenalkan oleh Al Imam Al Mujaddid Abu Hassan Ashaari. Allah telah merezekikan Imam Abu Hassan Ashaari ini ilmu yang luas, kefahaman yang suci dan ikhlas sehingga diterang kan hatinya mendalami dan memamahi Islam dengan penuh kejujuran dan keikhlasan. Sifat 20 ini adalah benar. Pada zaman Imam Abu Hasan Ashaari telah berlaku banyak penyelewangan dalam agama Islam yang suci ini. Sesungguhnya benar lah janji Allah bahawa Al-Quran yang mendukung syariat Islam akan terpelihara sehingga ke akhir zaman. Maka Allah telah menyelamat kan kita daripada kefahaman-kefahaman yang menyeleweng daripada akidah yang sebenar dengan Allah yang Maha berkuasa akan tiap sesuatu memberi pentujuk kepada Imam Abu Hasan Ashaari ini dalam mendalami dan memahami ajaran Rasullullah yang disandarkan pada Al-Quran dan Al-Sunnah. Lahirlah Sifat 20 ini bagi membetulkan akidah ketika itu tetang ilmu ketauhidan yang sebanar. Aku doakan agar Allah mencucuri rahmat dan mengampuni dosa-dosa Imam Abu Hasan Ashaari. Bukankah kita mengetahui yang ulama itu pewaris nabi.

 

Begitulah pendirian aku terhadap kedua perkara ini. Aku tidak mengatakan aku pandai dan alim. Semoga Allah menjauhi aku daripada persaan dan hasutan yang sedemikian. Aku sememangnya masih jahil dan hati aku ini masih berdaki dengan dosa. Aku mengakui segala kesilapan aku dan aku penuh pengharapan agar Allah s.w.t mengampuni dosa-dosaku yang tidak terkira banyak nya. Bagi aku, yang hak itu tetap hak dan yang batil itu tetap batil. Semoga Allah memeberi hidayah dan pentunjuk kepada kita. Sehingga kita terus istiqamah di atas jalan Nya yang benar. Amin ya Rabbal A’lamin.

Tidak ada paksaan dalam(memasuki) ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

Al-Baqarah: 256


Nota:

Para pembaca diharapkan mengkaji setiap perkataan dan tulisan aku. Jangan menerima membuta tuli dan menolak membuta tuli. Tanya lah org yang lebih mengetahuai dan sama-samalah kita berikhtiar mendalami agama Allah ini. Ini lah agama yang benar.

0 comments: